Powered By Blogger

Tuesday, October 11, 2011

ya Allah! Hina sungguh aku!! T_T

Salam muhibbah.... fuhhh, fuhh, fuuuuuuuuuuuuuuuuhhh... peh, berhabuk gler blog nih, byk sgt fungus daki smua... igtkn dah x wujud lg.. hahha(ketawa ikhlas x nih?). Setelah lama kita berpisah, akhirnya bertemu jua... alhamdulillah, perkembangan sekarang saya brada di smester akhir tahun pertama MBBS di Manipal bumi Allah ini... syukur ke hadrat Illahi...


okay, just lurus kedepan je la apanoate, post kali ini mybe titik terakhir n titik permulaan utk saya sbg org "baru".. jeng3x... (biaq betoi apan a.k.a syafiq nih? buang tebiat ape mlm2 bute nih) mmg benar, x buang tebiat pon,  saya ingin memulakn sesuatu yg saya rsekn adalah pntg buat diri saya dan juga mgkn kalian semua... berckp ttg itu, suke digtkn pertama skali adalah tujuan kite hidup di muka bumi Allah.. dlm alquran sndri Allah menekan bhawe tidak Aku ciptakn jin dan manusia slain beribadat kepadaku... jelas sgt disitu, Allah sndrik ckp yg kite nih Allah cipta utk beribadat kepadeNya.. tujuan kite hidup yg kedua adalah sbg khalifah Allah.. HAH, bygkn kite nih sbg khalifah, so pena x kite terpikir njlnkn tanggungjawab kite sbg khalifah Allah?.


contohnya, saya nih yg jenis suke tidoq je keje, da berumur 20 tahun dah... tp tugas sbg khalifah slalu je diabaikn.. sibuk mengeja hal dunia tp ukhrawi ke laut bai... sye amat bersyukur pada Allah, kerana diberi kesmpatan n sudi meminjamkn tangan, kaki, akal smua kpd hambanye yg sgt2 hina nih.. bygkn, kalo x de kaki, boley ke kite pergi ke kelas utk menuntut ilmu... kalo x de tgn, bley ke tulis notes yg belambak tuh... tu Allah bg pinjam jek, tp saya nih lgsg tak terpikir utk mensyukurinya.. bahkan, kalo da hilang tgn kaki smua bru la terigt kt Allah...T_T


idop kt dunia nih x lame, kejap jek, tp kite slalu mengejar dunia lbey dr akhirat yg kekal abadan abidin... after a lot3 of thoughts, i juz come out into a solution... i gotta change!! AKU PERLU BERUBAH!! utk sapa? utk sapa lgi kalo bukan diri sendri.. saya x nak nt di masyar melihatkn kwn2 yg suda berubah masok ke syurga, saya mahu sgt2 ikot mereka... anda juga mahukan??  cube tgok, saya nih, dr kecik sekolah agama, smpi darjah 6, masok ke skolah yg ada aliran agama sehingga ke form 5... bahase arab, pen alquran assunnah, syariah islamiah smua sye belajar, tp mne aplikasinya. bukankah ilmu tnpe amal sperti pokok manggis yg lagsung x de buahnye... hasilye kosong, hampas je ada... haih.. tp bukankah Allah itu ade hidden agenda nye sndrik.. so, jgnla sedih sgt ye syafiq... la tahzan, innaAllaha mngana...


pastuh, di taylors, saya join usrah, ttp itupon kwn yg ajk... kdg2 skip... join pon bile ade futsal, iftar, daurah, jaulah... ttp saya rse di taylors saya telah berjya membinaukhuwah dan dari situ Allah telah menjentik hati saya utk meneruskn usrah di bumi India ini... jazakaAllah... walaupon mgkn pasnih ade yg ckp,


Polan A : perghhhhhh, bapak poyo giler kau!!!
Polan B : woi, ape brg men kopiah2 nih... atok ak je kot pkai.. x stylo ar bro!!
Polan C : ko igt ko pegi masjid kire baik ar, blah ar...
saya      : suke ati la, ade ak kacau idop kowang.. PEACE!!..,. (smart x jwpan saya nih?? hahha.. (ketawa besar)


* mmg x dinafikn asal kita buat bnde baik mesti ade halangannya... so, itu la cara Allah menjaga dan menyayangi kita... kalo senangnye keje D&T nih, da lama smua org masok islam... betol x? setiap cabaran tuh mmg kita harus hadapi dgn tabah... jgn selalu mngeluh, kalau nk pon, Allah tu kan sntiase ade utk kite..
jom berubah demi Islam!! daebak!!
^-^... mgkn dah byk sgt membebel nih, ok la... stop la dulu, next time jupa lg.... salam..=)

3 comments:

  1. la tahkhzan, masya'Allah..
    ssgguhnye students yg pernah brskola agama atau yg pernah amik aliran agama lg besar cabaran dan tggungjwab yg diberi oleh-Nya..
    sume ade hikmahnya :)

    ReplyDelete
  2. betol2. tapi ujian yg yg tidak berskola agama juga besar, tp Allah itu mennguji hambanye mengikot kemampuan masing2.. kalo tgok konteks skang nih, skola agama lagaknye sme sprt skola biase bahkn leby trok. sma2 kita berdoa supya everyone is blessed.. jzkk.=)

    ReplyDelete
  3. dan tak dinafikan stlh lama-kelamaan mereka meninggalkan skola agama, kebayakan mereka mencari semula tarbiah yg mengisi rohani mereka dulu ..mgkin kerana mereka sudah ada tapak, cuma perlu digilapnya semula ..insya'Allah, semoga Allah meredhai perjalanan taubat hamba2Nya..

    ReplyDelete